تبلیغات
konkor

konkor
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
تو چه رشته ای در حال تحصیلید؟






 

در مورد درس فیزیک باید بدانیم که برخی از مطالب بیشتر جنبهی حفظی و برخی مطالب بیشتر جنبه مفهومی دارند .
کمیت برداری و نردهای، یکای کمیتها، روابط کار و انرژی، ساختمان ماده، انبساط مواد، ترمودینامیک (رشته ریاضی) از فیزیک پایه و موج مکانیکی1و2، موج الکترومغناطیس، فیزیک اتمی، ساختار هستهی اتم، فیزیک حالت جامد (رشته ریاضی)، قوانین نیوتون، کولن، قوانین الکترومغناطیسی فارادی ولتر, تعاریف کمیتهای فیزیکی از فیزیک پیشدانشگاهی، بیشتر جنبه حفظی دارند .

الکتریسیته ساکن و جاری و مدارهای ترکیبی، میدان مغناطیسی و نیروهای مغناطیسی و جریان متناوب و القای الکترومغناطیسی، فشار گرما و تعادل، حرکتشناسی و دینامیک و نوسان نقش موج عرضی، بیشتر جنبهی مفهومی دارند .

ما به دنبال این نیستیم که این مباحث را از هم جدا کنیم بلکه اگر به دنبال یادگیری درس فیزیک باشیم، پیشنهاد میکنیم ابتدا ریاضیات مورد استفاده در فیزیک را یاد بگیریم. (رسم توابع جبری درجهی اول و دوم و سوم و هموگرافیک، توابع مثلثاتی و ... ).
بخش وسیعی از مثالها، نمودار است. اگر قرار باشد تمام نمودارهای فیزیک (بیش از پنجاه نمودار) را حفظ کنیم، کار عاقلانهای به نظر نمیرسد. یاد گرفتن نمودارها، بسیار سادهتر از حفظکردن آنها است .


بدانیم که برای شیب هر نموداری، یکای محور عمودی را بر یکای محور افقی تقسیم میکنیم تا کمیت مورد نظر پیدا شود. به عنوان نمونه، شیب نمودار مکان- زمان، بیانگر سرعت S/M است. (وقتی شیب نموداری، کمیتی برداری میشود، اگر شیب رو به بالا باشد یعنی علامت این کمیت مثبت و اگر شیب رو به پایین باشد، این کمیت علامت منفی دارد. اگر اندازهی شیب فوق زیاد شود یعنی اندازهی این کمیت، افزایش یافته و اگر اندازهی شیب، کم شود یعنی اندازهی این کمیت، کاهش یافته است .)
برای سطح زیر هر نموداری، یکای محور عمودی را در یکای محور افقی ضرب کنید تا کمیت مورد نظر را بیان کنیم. به عنوان نمونه، سطح زیر نمودار سرعت زمان، بیانگر (S x M/S) جابهجایی است و قدر مطلق این سطوح، مسافت طی شده است .

البته قرار نیست که همواره هم شیب و هم سطح زیر همه نمودارها، کمیت فیزیکی شود، مثلاً سطح زیر نمودار مکان زمان یعنی متر × ثانیه، کمیت فیزیکی نمیشود. این راهکار بسیار هوشمندانهتر و عاقلانهتر از حفظ کردن شیب و سطح این همه نمودار فیزیک است که آن هم پس از چند هفته (ماه) فراموش میشود .
اینکه میگوییم متن کتاب را بخوانید، مثال، تمرین، فعالیت، تمرینهای انتهای فصل (به رنگ آبی و سبز و نارنجی و قرمز) را خودتان حل کنید و آنها را رفعاشکال کنید، ابتداییترین و کمترین کاری است که انجام میدهید. یادتان باشد که شما داوطلب کنکور 89 هستید و فقط به دنبال پاسکردن واحدهای درسی پیشدانشگاهی نیستید. حتی دوباره حلکردن و عوضکردن عدد مجهول با یکی از اعداد مثالها که برایتان تکراری نشود، به یادگیری شما میافزاید .

به عنوان یک نمونهی راهبردی، یک مبحث ساده در فیزیک (نور) و یک مبحث مشکل در فیزیک پیشدانشگاهی(حرکتشناسی) را مورد بررسی قرار میدهیم. لازم به تذکر است که زمان یادگیری این مباحث، یکسان نیست. یادگیری کامل مبحث حرکتشناسی و همچنین دینامیک، نیاز به تداوم و تکرار هفتهای یک جلسه تا اسفند ماه (حدود 6 ماه) دارد، ولی یادگیری مبحث نور سریعتر انجام میشود .

 




طبقه بندی: فیزیک،
[ شنبه 13 آبان 1391 ] [ 08:41 ب.ظ ] [ zahra heidari ]
نظرات
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
موضوعات
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :